U3F1ZWV6ZTQzMzIwNTg0NTE1ODAzX0ZyZWUyNzMzMDM3MDY4MDg2Mg==

اسكريبت بعنوان" الشيء المفقود" للكاتبة ريناد احمد-جريدة كُتاب طيف-

" الشيء المفقود"




بسملة : رامي 

رامي : ....

بسملة : يا راااامي 

رامي بغضب : عايزة ايه يا بسملة ما تحلي عني بقى 

بسملة بدموع : انا آسفة يا رامي 

وذهبت وتركته 

بسملة اتصلت بصديقتها " سلمى " 

سلمى : اجمل بسملة عاملة ايه 

بسملة : الحمدلله وانت عاملة ايه 

سلمى : انا الحمدلله .. بس استني .. مال صوتك 

بسملة : اتخانقت مع رامي زي كل مرة .. مش بيطيق كلمة مني يا سلمى مش عارفة انا عملتله ايه بجد وكل مرة يقهرني كده 

سلمى : معلش يا حبيبتي استحمليه .. لازم تستحمليه ما هو اخوكي 

بسملة : مش بيحب يتكلم معايا وبيعاملني اسوء معاملة 

سلمى : حقك عليا متزعليش منه 

بسملة : انا بحبه ومش بزعل منه من صغري بس هو اللي بيكرهني 

وبعدها بكت 

سلمى بحزن : ارجوكي اهدي واتكلمي معايا وانسي الموضوع ده 

بسملة مسحت دموعها : عارفة ، انا بشوف اخوات صحابي بيعاملوا صحابي حلو اوي وبيبقى في احتواء ما بينهم كده

سلمى : فضفضي وانا سامعاكي 

بسملة : من صغري وهو بيعاملني كده يا سلمى وانا زهقت وكتير بيبقى نفسي اتكلم معاه ويتكلم معايا ويخرجني زي ما الاخوات بيخرجوا اخواتهم ويفرحوهم وكده نفسي احس ان عندي اخ كبير .. عارفة كمان ، انا ع طول قبل ما انام بعيط وبفتقد أن معنديش اخوات بنات .. كل شوية اقول ، ليه يارب معنديش اخت بنت تعوضني ع اللي بشوفه من رامي بس الحمدلله انا راضيه 

سلمى : بس انا اختك 

بسملة : يا سلمى انا بحبك جدا وبعتبرك اختي بس كان نفسي في اخت من نفس الاب والام 

سلمى : ....

بسملة : متزعليش مني بس انا بحبك جدا والله بس انت اكيد فاهمة قصدي 

سلمى : فاهماكي يا حبيبتي كملي 

بسملة : انا عايزة حل .. كمان بابا وماما مش بيقولوله حاجة 

سلمى : جربي تاخدي جنب منه وبيني انك زعلانه منه وشوفي هيعمل ايه 

بسملة تنهدت : اما نشوف 

واغلقوا المكالمة 


ظلت بسملة يومين لا تنطق بحرف مع رامي 

رامي لاحظ أنها صامته طوال اليوم

رامي : غريبة يعني مقرفتنيش ليه النهاردة وامبارح

بسملة نظرت له بحزن وذهبت وتركته 

رامي نظر لهاتفه مرة أخرى 


بسملة تحدثت مع سلمى واخبرتها بما قاله 

سلمى : مش عارفة اقول ايه بجد 

بسملة ببكاء : ...

سلمى : اهدي يا بسملة 

بسملة : انا بقرفه في عيشته .. انا عايزة امشي من البيت مش طايقة اشوفه

سلمى : روحي اقعدي شوية عند جدتك 

بسملة : شكلي هعمل كده فعلا 

سلمى : ماشي يا حبيبتي وابقي طمنيني عليكي 

بسملة : حاضر

واغلقوا المكالمة 


ذهبت بسملة لغرفة والدتها ووالدها ودقت على الباب

امل : ادخل 

بسملة دخلت 

امل : تعالي يا بوسي

بسملة : ممكن اروح اقعد عند تيتة يومين 

امل : ليه يا بسملة 

بسملة : عادي هي وحشتني وعايزة اروح ابات معاها يومين كده 

امجد : وماله يا حبيبتي روحي 

امل بابتسامة : ماشي يا حبيبتي على راحتك 

 

بسملة ذهبت لغرفتها وجهزت وذهبت لجدتها ودقت على الباب


امال : بوسي حبيبة تيتة 

بسملة : احلى تيتة عاملة ايه 

امال : الحمدلله يا حبيبتي ادخلي 

ودخلوا 

امال : عاملة ايه يا حبيبتي 

بسملة : الحمدلله يا تيتة 

امال : بقالك كتير مش بتيجي ليه 

بسملة : آسفة والله يا تيتة عشان الكلية وكده ومشغولة .. واهو جيت وهبات معاكي يومين 

امال : هيبقوا احلى يومين في حياتي

بسملة ابتسمت : وهيبقوا احلى يومين في حياتي 

وجلسوا وتحدثوا مع بعض لفترة 

وتناولوا الطعام مع بعض 

بسملة : انا داخلة انام بقا يا تيتة 

امال : ماشي يا حبيبتي تصبحي ع خير 

بسملة باستها : وانت من أهله يا اجمل تيتة 

امال ابتسمت 

دخلت بسملة الغرفة وكادت أن تنام ولكن ...

بسملة لنفسها : مش عارفة انام .. هقعد على التليفون شوية 

فتحت بسملة هاتفها وجدت رسالة على الانستجرام من شخص غريب 

محتوى الرسالة " ازيك يا بسملة .. انا فراس معاكي في الكليه ممكن تبعتيلي محاضرة دكتور احمد سالم بتاعت النهاردة ؟ " 

بسملة : حاضر لحظة 

وأرسلت له صور المحاضرة 


فراس ابتسم وفرح أنها أجابت عليه 

فراس : شكرا يا بسملة 

بسملة : الشكر لله 

فراس ابتسم 

بسملة : ممكن طلب ؟

فراس : اتفضلي 

بسملة : انا هغيب من الكلية يومين ممكن لو هتحضر اليومين دول تصور المحاضرات وتبعتهالي 

فراس : حاضر 

بسملة : شكرا مقدما 

فراس : الشكر لله

بسملة رأت الرسالة وابتسمت ونامت 

وفراس كذلك 


باليوم التالي


فراس صوّر المحاضرات وارسلها لبسملة 


بسملة : ميرسي بجد مش عارفة اقولك ايه 

فراس : فاضل محاضرات بكرة هبعتهالك بعد ما اخلص ع طول ومتغيبيش اكتر من كده بقا 

بسملة : ليه في ايه 

فراس بتوتر : اصل المحاضرات اللي بعد كده صعبة وقالوا محدش يغيب وكده 

بسملة : اه تمام حاضر 


وجلست مع جدتها 

وبعد قليل بسملة وآمال ناموا 


باليوم التالي


فراس ارسل لها المحاضرات أيضا وبسملة شكرته 


بسملة : مضطرة امشي يا تيتة عشان الكلية بكرة 

امال : انت لحقتي يا بنتي 

بسملة : معلش يا تيتة هكررها تاني إن شاء الله

امال : إن شاء الله يا حبيبتي .. مع السلامه

بسملة : مع السلامه 


بسملة رجعت بيتها وكانت منتظرة ترحيب من رامي 

ولكن كالعادة رامي لا يرحب بها 

والديها رحبوا بها 


بسملة بهدوء : ازيك يا رامي 

رامي : ييييه .. انت جيتي تاني !! 

بسملة ذهبت لغرفتها بحزن واخذت تبكي بحرقة 


وباليوم التالي ذهبت بسملة للجامعة 

وبعد انتهاء محاضرتين ذهبت للكافتيريا وطلبت قهوة 


وجلست لتشرب القهوة 


- السلام عليكم 

بسملة : وعليكم السلام .. فراس صح ؟

فراس ابتسم : صح 

بسملة : اتفضل اقعد 

جلس فراس : شايفك حزينة يعني مالك 

بسملة : مفيش عادي .. انا تمام 

فراس : لا شكلك مش تمام خالص 

بسملة : الصراحة فعلا 

فراس : مالك بقا 

بسملة : معاملة اخويا ليا وحشة اوي ودي حاجة مضايقاني جدا 

فراس : وحشة ازاي ؟ .. ک عن.ف أسري !! 

بسملة : لا لا .. المعاملة العادية أنه مش بيطيق يتكلم معايا مش بيخرجني مش بيفرحني .. اليومين اللي غيبتهم من الكلية دول عشان روحت عند تيتة عشان متعبش من معاملته ليا وافصل شوية ولما رجعت امبارح قالي يييه انت جيتي تاني ! 

دموع بسملة بدأت تنزل 

بسملة : انا .. انا آسفة الكلام خدني وانا مكنتش عايزة احكي انا آسفة وذهبت وتركته 

وبعد انتهاء جميع المحاضرات 

ذهبت بسملة لبيتها 

وكادت أن تذهب لغرفتها مسرعة قبل أن يأخذها العشم وتتحدث مع رامي 

لكن صوت رامي أوقفها 

رامي : بسملة 

بسملة بفرحة أنه سوف يبدأ الحديث معها : نعم 

رامي : اعمليلي شاي 

بسملة بحزن : تمام 

وحضرت له الشاي وذهبت له 

بسملة وضعت الشاي أمامه على الطاولة 

رامي : شكرا 

بسملة ابتسمت : الشكر لله 

وذهبت لغرفتها 

وفتحت هاتفها وجدت رسالة على الانستجرام من حساب مجهول 

محتوى الرسالة " هعوضك يا بسملة إن شاء الله هعوضك " 

بسملة بتعجب : مين ؟

- مش مهم مين بس انا عايز اقولك انك متزعليش من أي حاجة بتحصل في حياتك لأن كل حاجة من عند ربنا بتبقى خير وانا بحبك من فترة كبيرة ومش هسيبك تشيلي الحزن اللي جواكي ده لوحدك 

بسملة توقعت أنه يكون فراس ف فتحت المحادثة التي بينهم 

بسملة : فراس 

فراس : نعم 

بسملة : انت عندك اكونت ب اسم ****** 

فراس : لا ليه 

بسملة : اصل صاحب الاكونت ده بعتلي رسايل هي محتواها حلو اوي بس انا خُفت منه 

فراس : ايه محتوى الرسايل

بسملة ارسلت له الرسائل

فراس : غريب جدا اللي باعت وباين أنه غامض جدا 

بسملة : فعلا .. بس نفسي اعرف مين 

فراس : هحاول اعرف وهبقى اقولك 

بسملة : تمام 


باليوم التالي بالجامعة 


فراس : ازيك يا بسملة 

بسملة : الحمدلله ازيك انت يا فراس 

فراس : الحمدلله 

بسملة : عرفت الاكونت بتاع مين ؟

فراس أشار بالسلبية : للاسف لا 

بسملة : اممم

فراس : ممكن طلب 

بسملة : طبعا اتفضل 

فراس : ممكن تعتبريني اخوكي ؟

بسملة ابتسمت : ممكن 

فراس بضحك : ايه السهولة دي

بسملة : اصل نفسي في اخ طيب زيك كده 

فراس ابتسم : انا طيب اوي كده !! 

بسملة : جدا بجد مع اني اعرفك من فترة قصيرة بس حسيتك طيب اوي 

فراس : ياااه !! طب ها يا اختي هتفطري ايه  

بسملة : مش قادرة مليش نفس 

فراس : هعيد السؤال تاني ومش عايز اسمع الجملة دي تاني .. هتفطري ايه يا بسملة 

بسملة : ايه الرعب ده .. اي حاجه على ذوقك 

فراس : يا بنتي اخلصي قولي .. انا ذوقي وحش قولي بقا 

بسملة : كرواسون بالشيكولاته

فراس وبسملة فطروا مع بعض 

فراس : إلا قوليلي صحيح .. تفتكري مين اللي بعتلك الرسالة 

بسملة : والله ما اعرف أنا خايفة منه جدا 

فراس : متخافيش إن شاء الله خير 

بسملة : يارب 

فراس : بما انك اعتبرتيني اخوكي .. ف ابقي ابعتيلي أي رسالة الشخص ده بيبعتهالك

بسملة بابتسامة : حاضر 


بالمساء 

فتحت بسملة هاتفها وجدت رسائل من نفس الشخص 

- انا اكتشفت انك خايفة مني 

- احب اقولك متخافيش مني لاني بجد بحبك وهعمل اي حاجة عشانك 

بسملة : انا عايزة اعرف انت مين 

- مش دلوقتي

بسملة : اومال امتى 

- هتعرفي بعدين .. سلام 


بسملة تحدثت مع فراس وارسلت له الرسائل 

فراس : كلماته غامضة ومش من السهل أن حد يعرفه بس هحاول عشانك 

بسملة : شكرا جدا يا فراس بجد 


بعد عدة أيام 


ع الهاتف


بسملة : ربنا يخليك ليا 

فراس : ويخليكي ليا يا اجمل اخت 

رامي : بتكلمي مين يا بت انت 

بسملة : فراس !! قصدي رامي !! 

رامي : فراس مين يا بسملة 

فراس سمع حديثه : بسملة ، انت كويسة ؟

بسملة تركت الهاتف 

بسملة : رامي ، ا انا بكلم زميلي في الكلية والله 

رامي بغضب : وبتقوليله ربنا يخليك ليا !! 

بسملة : اصل احنا بنعتبر بعض اخوات 

رامي : ليه معندكيش اخوات ؟ 

بسملة ببرود : لا معنديش 

رامي : اومال انا ايه 

بسملة : انت ولا حاجة بالنسبالي 

رامي : انت سامعة نفسك بتقولي ايه ؟

بسملة : اه يا رامي .. لما الاخ يعامل أخته بالمعاملة بتاعتك دي يبقى ميتقالش عليه أخ .. انا ولا عمري شوفتك بتحاول تبسطني .. عمري ما شوفتك بتحبني .. عمري ما شوفتك جبتلي هدية تفرحني مثلا .. انت ميتقالش عليك اخ .. انت ولا حاجة بالنسبالي ولا تقربلي حاجة .. اللي يعاملني المعاملة دي يبقى كأنه مش موجود بالنسبالي .. فراس عوضني عن معاملتك ليا يا رامي .. فراس احسن منك بكتير وبحس أنه بيحترمني وبيعاملني ک أخته وكمان بيبسطني .. عشان كده قولتله ربنا يخليك ليا .. لأن نفسي نفضل مع بعض ع طول اخوات وصحاب .. اللي ملقتهوش في اخويا لقيته في الغريب .. لو انت كنت حنين عليا مكنتش دورت برا على حنان الاخ .. بس انت اكيد هتفضل تكرهني كده على طول .. سيبني في حالي وملكش دعوة بيا .. واتفضل برا اوضتي


حديث بسملة نزل عليه كالصاعقة وتركها وخرج من الغرفة


بسملة مسكت هاتفها مرة أخرى 

بسملة : ايه ده انا مقفلتش !!!

فراس : ممكن اسألك سؤال ؟ 

بسملة : اتفضل 

فراس : انا عوضتك عن معاملته ليكي ؟ .. ده بجد ؟

بسملة ابتسمت : اه بجد .. وشكرا لانك واقف جنبي في ظروف زي دي 

فراس : عايز اقولك حاجة 

بسملة : نعم 

فراس : فاكرة الاكونت الغريب اللي كان بيبعتلك ؟

بسملة : اه ماله .. عرفت مين ؟

فراس : اه 

بسملة : مين 

فراس : انا 

بسملة : ايه !!! 

فراس : والله انا .. وقولت اني هعوضك .. واخيرا نجحت .. بحبك 

بسملة : هزار بقا وكده صح ؟ .. هزارك بايخ 

فراس : هزار ايه خديلي ميعاد من الحج 

بسملة : مش لما اوافق انا الاول 

فراس : ما أنتِ بتحبيني .. عايزة ايه تاني 

بسملة : عرفت منين 

فراس : ع طول بيبان في عينك 

بسملة : فعلا دي حقيقة 

فراس : مش ناوية تقوليها يعني ؟

بسملة : مش دلوقتي .. بعد كتب الكتاب 

فراس : انا لسه هستنى !!! 

بسملة : مش انت قولت انك هتعمل اي حاجه عشاني .. استحملني بقا دي اهم حاجة 

فراس : مستني 

بسملة بضحك : تمام .. بس استنى .. انت بتحبني من امتى 

فراس : من زمان 

بسملة : من امتى يعني 

فراس : من اول سنة في الكليه .. شُفتك وأعجبت بيكي وادينا اتعرفنا .. وكنت بعترفلك بحبي من اكونت فيك عشان كنت خايف متحبينيش 

بسملة : محبش مين بس استهدى بالله 

فراس : طب ما تقوليها بقا دانتِ رخمة 

بسملة : قُلت بعد كتب الكتاب 

فراس : تمام مستني اهو 


بعد 3 شهور 


بعد كتب الكتاب 

فراس : هتقوليها ؟

بسملة : بحبك 

فراس : ياااه اخيرا .. وانا كمان 


رامي جاء ناحيتهم ومعه بوكس شيكولاته وبوكيه ورد وصندوق كبير به دبدوب باندا 


رامي : انا اسف لأي حاجة عملتهالك وحشه .. انا بحبك وبدأت احس بقيمتك اكتر لما هتمشي من البيت اهو .. مش عايزك تزعلي مني .. من النهاردة هتشوفي معاملة تانية خالص .. وجيبتلك الحاجات اللي كان نفسك فيها اهو والشيكولاتات اللي بتحبيها .. انا مكنتش اقصد بمعاملتي اني بكرهك بالعكس أنا بحبك جدا بس مكنتش بعرف ابين حبي ليكي .. سامحيني 

وفتح يده لتعانقه

بسملة ركضت نحوه وعانقته 

بسملة : دي اول مرة احضنك فيها تقريبا 

رامي : مش هتبقى اخر مرة .. صحيح ، انت زي القمر النهاردة .. ربنا يحميكي 

بسملة : بحبك جدا 

رامي : وانا كمان يا اجمل اخت


اذا وجدنا الحب بالبيت لن نبحث عنه بالخارج !!❤️


بقلم / ريناد أحمد قطري

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

الاسمبريد إلكترونيرسالة